Vrij ademen is wel een dingetje tegenwoordig. In de winkel merk ik dat ik mijn adem in houd als ik wat dicht langs iemand heen loop in het iets te krappe gangpad. En een hoestkriebel zorgt er voor dat ik het spaans benauwd krijg. Bizar hoeveel stress dit allemaal oplevert.

En dat helpt je lijf natuurlijk niet. Die stress belast je systeem nog meer.

Vrij ademen, een rustige buikademhaling is een teken van ontspanning en in een toestand van ontspanning kan er herstel plaatsvinden (Rest & Repair).

De ademhaling is een belangrijk onderdeel van de oefeningen bij de Mindful Fysio; we beginnen er mee, en tijdens de oefeningen blijf je bij je ademhaling. Als dat niet lukt; dan ben je te veel moeite aan het doen. De oefeningen zijn zo rustig, licht en pijnvrij dat het verbonden blijven met je ademhaling met gemak lukt. Dat is ook een handige tool om in je dagelijks leven te gebruiken

De oefeningen zijn bedoeld om je hersenen feedback te geven over hoe een beweging verloopt. Pijn zorgt vaak voor een enorme toename van spanning, wat op zich zelf weer pijn gaat veroorzaken, etc.

Door rustige, kleine bewegingen te maken, kun je observeren waar een beweging niet soepel loopt (m.a.w. waar te veel spierspanning zit). En zodra je hersenen die feedback ontvangen, passen je hersenen het spanningsniveau ook zelf aan.

Jouw lichaam wil efficiëntie en te veel spierspanning kost het lichaam te veel energie. Dus dat lost het graag op.

Ik hoop je graag snel te ontmoeten je je te helpen ontdekken waar jouw lijf spanning wil loslaten!

Groet,

Monique