Adem rustig in door je neus in en uit

Breng je aandacht naar je neus en voel even hoe de lucht naar binnen stroomt en weer naar buiten.

Misschien merk je dat je meer door één neusgat ademhaalt.

Misschien kun je opmerken dat de lucht die je uit ademt, net iets warmer is dan de lucht die je inademde.

Breng dan nu je aandacht naar je kaken, voel eens of je kiezen elkaar raken of dat er iets ruimte is tussen je kiezen. Knik nu heel rustig ja; heel langzaam zodat je de beweging goed kunt observeren. Wat gebeurt er in je kaken als je naar beneden gaat? En als je omhoog gaat? Niets? Dan zit er flink wat spanning, en dat voel je vaak niet meer omdat het je ‘normaal’ is geworden.

Bij deze oefeningen is niets fout of helemaal goed; het is zoals het is; het observeren en op merken wat er te voelen valt is de informatie die jouw hersenen nodig hebben om de spanning aan te passen.

Afgelopen week ben ik gestart met een training over het ontspannen van je mond en kaken en hoe die gerelateerd zijn aan klachten in je nek, schouders, aan hoofdpijn en zelfs rugpijn. Na 45 minuten oefenen met mijn kaak, ontspande mijn hele systeem.

Mijn hersenen zijn mijn lichaam als één geheel en niet als een onderdeeltje (zoals ik in de opleiding Fysiotherapie geleerd heb). Als één deel ontspant, ontspant de rest ook. Een beetje gestresst kan dan ook niet.

Vol enthousiasme kijk ik uit om je te begeleiden!

Groet,

Monique