De oefeningen (Relaxercise™) die je bij mij krijgt zorgen dat je minder en minder doet. In deze drukke, gestresste wereld van ‘dit en dat moet nog’ is meer dan nodig is, de standaard

Het is niet ongewoon als ik iemand vraag zijn hak een beetje in de mat te duwen dat iemand zo hard mogelijk zijn hak in de mat duw, het bekken al van de grond komt en de adem wordt ingehouden.

Het is een gewoonte, zo hard en snel mogelijk…’hebben we dat gehad’

De weg is echter minder doen, door minder te doen ga je meer voelen. Je gaat voelen waar je niet soepel beweegt, waar een beweging schokkerig verloopt. En in plaats van te forceren, gaan we precies op die plekken nog rustiger bewegen, en nog wat rustiger.

Niet omdat we lui zijn, maar omdat op die manier de informatie de hersenen kan bereiken en dan kunnen de hersenen ook een nieuw signaal naar dat deel sturen. Het lichaam zoekt altijd naar balans, ook in spierspanning, maar moet zich wel bewust zijn van die spierspanning. Je kunt niet veranderen wat je niet voelt.

Ik merk dat als ik zelf spanning in mijn onderrug voel en een oefening doe; dat er een stuk is dat als ‘een blok’ beweegt. Als ik het tempo van bewegen dan nog meer vertraag en bij die spanning blijf; is het alsof de beweging van mijn ademhaling al voldoende is om het los te maken. De volgende herhaling van dezelfde beweging voelt het al soepeler. Zo makkelijk is het echt.

Door die aandacht laat je lijf met gemak overbodige spanning los en zul je met gemak met meer gemak gaan bewegen!

Jij en je lijf zijn zo welkom!

Monique