TandenKnarsen

Zitten jouw kaken (nog) op slot?

Overdag heb je er waarschijnlijk niet zo’n last van. Of het valt je wel op dat je je kaken klemt maar je hebt geen idee hoe je ze kunt ontspannen.

Of je wordt er ‘s nachts van wakker, of je slaapt wel door maar in de ochtend doen je kaken pijn en zijn stijf.

Dat is frustrerend, want als je slaapt kun je er niets aan doen. De spanning in jouw kaakspieren is een onbewust proces dat ondertussen jouw ‘normaal’ is geworden. En aangezien niemand of lost het écht op.

Je wordt er ook nog eens dagelijks mee geconfronteerd, het bitje dat je moet doen, de bezoeken aan de tandarts, de slijtage aan je tanden en niet te vergeten de dagelijkse pijn aan je kaken (mogelijk zelfs met hoofdpijn tot gevolg)

Jouw lijf wil ook geen klachten en wil graag overmatige spanning los laten. Omdat het een onbewust proces is, is bewustwording de eerste stap.

Met eenvoudige oefeningen van de Mindful Fysio die je vlak voor het slapen gaat doet, ga je al met een ontspannen kaak slapen ( en omdat ze rustig en met aandacht gedaan worden, val je misschien ook nog een stuk makkelijker in slaap 😉

 

 

Babykaakjes

 

 Je kaken gebruik je al vanaf dat je net geboren bent; het drinken van melk, huilen en gapen.

 In de eerste levensjaren gebruik je de kaak – en mondregio en je handen het meeste.

Dat alles in de mond stoppen van baby’s en peuters is de eerste manier om de wereld te ontdekken.

Er zitten dus heel veel zenuwbanen in je kaken die informatie naar je hersenen sturen.

 

 

Kaken & Ontspannen

 In ontspannen toestand hoeven jouw onder- en bovenkaak elkaar niet te raken.

Dus terwijl je dit leest kun je even je aandacht naar je kaken brengen en opmerken of jouw kaken elkaar raken of niet.

En? Kun je het opmerken?

Ook als je loopt zou het je kunnen opvallen dat de kaken elkaar soms even aanraken en weer niet.

Is dat ook zo bij jou? Of merk je dat ze gewoon op elkaar geplakt zitten?

Niets is fout; je merkt nu gewoon op dat er te veel spanning zit en dat is de eerste stap.

 

Kaken & Spanning

Als we iets lastig vinden, gaan we vaak extra inspanning leveren.

Je kaken klemmen zich en je handen zijn de ballen zich tot vuisten.

Vaak onbewust, het gebeurt gewoon.

En dat maakt het veranderen van die patronen lastiger, maar niet onmogelijk. 

Met de oefeningen van de Mindful Fysio leer je eenvoudig meer ontspanning in je kaakgebied te brengen.

1

Kaken & Oefeningen

De oefeningen van de Mindful Fysio zijn eenvoudig, rustig en pijnloos

Bijvoorbeeld; met je tong aan de binnenkant van je tanden nagaan.

Of je mond een beetje open en dicht maken.

Makkie toch?

Maar het gaat niet zo zeer om de oefening;

het gaat om de aandachtige, rustige manier van bewegen, het opmerken of de beweging vloeiend verloopt of juist schokkerig?

Door rustig en met aandacht te bewegen; krijgen de hersenen een heleboel informatie. En zodra de hersenen opmerken dat er te veel spanning is; gaat het die vanzelf aanpassen. 

Jouw lijf wil ook geen overbodige spanning klachten tot gevolg hebben.

8 + 5 =