Deze eenvoudige oefening van de Mindful Fysio

helpt je even een beetje te ontspannen nu je zit te wachten op de spoedeisende hulp.

01

Adem een keer diep in door je neus, en adem uit alsof je thuis op de bank ploft

Adem nog een keer zo diep mogelijk in …  en laat de adem maar lekker los.

Zitten wachten op de spoedeisende hulp is waarschijnlijk niet je meest favoriete plek.

Deze eenvoudige oefeningen helpt je even wat rust te vinden.

02

Blijf gewoon zitten

en merk op waar (en waar niet) je contact maakt met de stoel waar je in zit.

Begin bij je voeten; voel hoe ze de grond raken, waar je de meeste druk voelt. Blijf ondertussen ook op merken hoe je ademt.

Dan je bovenbenen; hoe maakt de achterkant contact met de stoel?

En je bekken? Zit je op beide zitbeenknobbels? Om meer naar links of rechts?

Maakt je rug contact met de leuning? Hoe is het met de spanning in de schouders? Je nek?

 

03

Ga nu met je aandacht naar je handen

 

Zijn je gespannen of lekker ontspannen?

Als het moeilijk is om op te merken dan bal je vuisten maar eens (dit is spanning) en laat ze meer los (zo voelt ontspanning)

Herhaal een aantal keer; een spier kan makkelijker ontspannen als hij net aangespannen is geweest. Dus dit is een eenvoudige manier om los te laten

 

04

En als laatste; breng je aandacht naar je kaken

Zitten je kaken stevig op elkaar geklemd? Of ‘hangt’ de onderkaak ontspannen onder de bovenkaak (en raken de tanden elkaar niet?)

Op hier kun je weer even express je kaken op elkaar klemmen (dit is spanning) en loslaten (dit is ontspanning).

En keer gapen is ook een mooie manier om even te ontspannen.

 

Herhaal deze oefening op elk moment dat je merkt dat je spanning ervaart.

(1) ademen

(2) voelen hoe je zit

(3) aandacht voor je handen en

(4) aandacht voor je kaken

Dank voor jouw aandacht en ik hoop dat je dag verder voorspoedig verloopt!

Groet,

Monique – de Mindful Fysio

De mindful Fysio helpt je met gemak spierspanning loslaten!
Zeg Hallo!

Wil je meer weten over wat de Mindful Fysio doet? Bezoek dan de algemene info pagina of die specifiek voor kaakklachten of stuur me een berichtje!

Ik help je graag met gemak spierspanning loslaten!